KONSTNÄRSFÖRBUNDET (1884-1920)
1886 den 18 augusti¹ stiftades Konstnärsförbundet vid en sammankomst i Göteborg, på Hotell Christiania (nuvarande Eggers). 14 personer samlades i Anders Zorns dublett för att konstituera sig till en stadgebunden förening. Karl Nordström utsågs till att föra protokoll.² Förbundets ledning skulle ombesörjas av två samverkande lokalstyrelser, en i Stockholm och en i Paris (den senare upphörde 1892).
Förhistoria
I början av 1880-talet hade ett antal svenska konstnärer i Paris och däromkring gått samman för att opponera mot utbildningen vid Kungliga Konstakademien i Stockholm, som man ansåg var alltför gammaldags, byråkratisk och styrd av tradition och hierarki. Dessa konstnärer kallades Opponenterna. 1884, på sommaren, samlades flera av dem i Ernst Josephsons ateljé i Paris, och bestämde sig att på egen hand anordna en utställning i Stockholm, som skulle kallas ”Från Seinens strand”. Ernst Josephson skrev ett par debattartiklar i DN under hösten, med grundtesen att ”den sanne konstnärens strävan skulle vara att tolka naturen, skapa fritt och självständigt, befria sinnena och spegla tiden. Men den akademiska konstundervisningen i kungariket Sverige motverkade dessa goda syften.” (Totte Wiberg, Fürstenbergska galleriet, 2009). 1885 på våren utformade man en skrivelse till Konstakademien undertecknad av 84 svenska konstnärer verksamma utomlands. I den krävde man fler möjligheter att ställa ut och ett större inflytande på både organisation och undervisning. Den lämnades till akademien i slutet av mars. Opponenternas utställning ”Från Seinens strand” öppnade i Blanchs konstsalong i Stockholm i april, med 100 verk av 18 utställare. En akademisk jubileumsutställning, som opponenterna vägrade delta i, ägde rum i Stockholm i augusti. (Det var 150 år sedan kungliga Konstakademiens tillkomst.) En ny utställning, ”Opponenternas utställning”, öppnades den 15 september i Blanchs konstsalong med 155 verk av 59 utställare. 1886, den 16 augusti, invigdes Göteborgs nya konsthall Valand, och i den utställningen deltog flera av opponenterna, dock ej i samlad grupp. Konstnärsförbundet öppnade en egen utställning i Stockholm i oktober.
Konstnärsförbundet i fortsättningen.
Medlemsantal 1886: 92, 1890: 96, 1910: 21. Under 1890-talet och in på 1900-talet: Arrangerade och deltog i ett flertal utställningar i Sverige och Norden, dessutom i Chicago 1893, i Berlin 1896.

1890-1908: Egen konstskola i Stockholm i tre omgångar; Karl Nordström var lärare i den tredje skolan 1905-1908. 1891 blev Karl Nordström sekreterare och 1896 ordförande i Konstnärsförbundet. Konstnärsförbundet upphörde 1920.

(Sammanställning till FKN:s besök på Hotell Eggers den 3 februari 2018. Se vidare Sixten Strömbom, Konstnärsförbundets historia, del I 1945, del II 1965).
_________________________________________________________________
¹) Sammanträdet ägde rum den 18 augusti 1886. Detta datum framgår av Nordströms protokoll (se nedan, not ²). Ibland anges den 16 augusti, men det datumet gäller för invigningen av Göteborgs nya konsthall, Valand. I samband med den öppnades en utställning där ”alla de fyra nordiska nationerna voro företrädda.” (Opponenterna var för sig, ej i samlad grupp.) I Sixten Strömboms digra bok om Konstnärsförbundets historia (del I 1945) står det: ”Två dagar efter göteborgs-utställningens öppnande samlades opponenterna för att slutgiltigt konstituera sig till en stadgebunden förening. — Sammanträdet hölls i Zorns dublett på Hotell Kristiania (nuv. Eggers) omedelbart efter valandsinvigningen.” (Sid 240) I överrubriken på sidan 241 står det emellertid ”KONSTNÄRSFÖRBUNDET STIFTADES D. 16 AUG 1886”. Troligen är det denna felaktiga uppgift som ligger bakom att sammanträdet ibland fått oriktig datering, bl a i Wikipedia och Person, Varbergsskolan (1993).
²) Protokoll fört av Karl Nordström, över Konstnärsförbundets konstituerande sammanträde i Göteborg den 18 augusti 1886. Originalet i Nationalmusei arkiv.