
PROVENIENS
Gåva av konstnären 1884 till skådespelerskan och operasångerskan Olga Björkengren (1857-1950), gift Fåhræus, Hökeberga gård, Lidingö; därefter i arv inom familjen till 2016.
Utropspris: 200 000-300 000 SEK
Klubbat: 320 000 SKR
Från Stockholms Auktionsverks hemsida. (Litteraturreferens: Claire Leray, Artistes du bout du monde à Grez sur Loing depuis 1860, ”La Colonie Scandinavie”. 2017):
”Denna mästerliga målning utgör det enda kända stillebenet av Karl Nordström målat i olja under hans vistelse i Frankrike 1882-87.
Målningen kan betraktas som en slags hommage till japansk kultur och utgör det främsta kända exemplet på det japanska inflytandet i svensk konst under andra hälften av 1800-talet, i motivval såväl som i komposition. Japan var ett stängt samhälle från 1600 till 1854, då USA undertecknade ett handelsfördrag med Japan. Det japanske rikets öppnande ledde till att både öst och väst började utöva stark påverkan på varandra. En vurm för allt japanskt svepte genom Europa, på franska känd som ’Japonisme’ och var som störst i Frankrike under 1880- och 1890-talet. Den japanska konstens uppfattning av perspektiv skilde sig radikalt från den europeiska och kom att revolutionera den europeiska konsten. Det är knappast någon överdrift att påstå att den dramatiska utveckling europeisk konst genomgick under denna period, hade sett radikalt annorlunda ut utan insikt om japansk konst och kultur.
Nordström har i denna målning på ett raffinerat vis blandat en traditionell europeisk uppfattning om perspektiv med österländsk. Bordets framträdande lutning och den odefinierade bakgrunden återgår på japansk uppfattning om perspektiv medan skildringen av föremålen på bordet är baserad på en traditionell europeisk uppfattning. Vasen är en s.k. Kakiemon-vas, vilken började produceras i Arita under mitten av 1600-talet och buketten är arrangerad på basis av den traditionella japanska konsten att arrangera blommor, s.k. ’ikebana’. Där västerländska florister i många fall lägger tyngdpunkten på det dekorativa i mängden blommor, enhetliga färger och blommornas skönhet i arrangemanget, väljer utövare av ’ikebana’ att i hög grad arbeta med färgkombinationer, vackra, rena och det estetiska samspelet mellan vas, blommor, blad och stjälkar. Denna ’korsbefruktning’ i målningen av två vitt skilda kulturer skapar en stark spänning i bilden.
Målningen tillkom under Nordströms andra vistelse i Grez sommaren 1884 till våren 1886. Nordström träffade i Grez sin blivande hustru, xylografen Thekla Lindeström (1856-1937), med vilken han förlovade sig 1885 och gifte sig 1886. Mötet med henne kom att förändra hans måleri. Sixten Strömbom skriver i Konstnärsförbundets historia, Vol. I (1945), sid 211: ’Den lycka deras förening skänkte honom, kom också till uttryck i hans måleri. Sommarens idylliska pasteller och oljemålningar – med och utan fästmöns bild – stråla av ömhet och mjuk färgrikedom. Vad som tidigare i hans konst kunnat framträda med vass intensitet, har i dessa förälskelsens verk nått uttryckets lugna råga.’
Målningen är dedicerad till den kända skådespelerskan och operasångerskan Olga Björkengren (1857-1950), vilken första gången besökte Grez i samband med de svenska konstnärernas omtalade jul- och nyårsfirande i Grez 1883-4.” – – –
Se Konstnärskolonin i Grèz (1993), redigerad av Bo Lunvall, sid 83-87.
”Dateringen på målningen, november 1884, visar att Björkengren även besökte Grez följande vinter. Hon gifte sig 1887 med författaren och skriftställaren Klas Fåhræus (1863-1944). Han besökte Grez 1886 i avsikt att träffa August Strindberg som då vistades där. I kraft av sin förmögenhet kom han en tid att bli Nordströms mecenat. I likhet med Strindberg bodde Fåhraeus på Hôtel Laurent i vars trädgård Nordström målade sitt kända porträtt av Fåhraeus (Bonniers porträttsamling, Nedre Manilla). Nordström själv bodde på Hôtel Chevillon.” – – –

”Olga Björkengren gjorde under 1870- och 1880- talet en strålande scenkarriär. Hon var anställd på Nya Teatern i Stockholm 1875-1879 och på Operan 1879-1886, 1880 blev hon premiäraktris. Hon var en stor tragedienn och hennes tolkning av Sofokles Antigone ansågs förebildlig. Lady Macbeth och drottningen i Hamlet tillhörde också hennes stora roller. Hon fick beröm för sitt ’klassiska’ utseende, sin klangsköna röst och sitt fullständiga behärskande av tekniken. Efter sitt giftermål 1887 med Klas Fåhræus slutade hon helt att uppträda.”
”Ernst Josephson var en av de många konstnärer som deltog i julfirandet i Grez 1883. Genom sitt stora intresse för musik kom han och Olga Björkengren att utveckla en nära vänskap. På nyåret 1886 påbörjade Josephson i Stockholm sitt kända porträtt av henne. (Malmö Museum). Porträttet fullbordades först omkring 1890 under konstnärens sjukdomsperiod. ” – – –

Från Stockholms Auktionsverks hemsida. (Efter vederbörligt medgivande 2019-04-10, genom B. Carlsson.)